1/5/09

PA DE SANT JORDI



Aquest és el pa típic de la Diada de Sant Jordi, el 23 d'abril. El Pa de Sant Jordi va ser creat pel Gremi de Flequers de Barcelona i representa l'escut de Catalunya, 4 barres vermelles i 5 grogues. Està elaborat a partir de 3 masses: de sobrassada, de formatge i de nous, però com que jo sóc alèrgica a les nous, el vaig fer posant pipes.

El vaig portar al dinar de diumenge a casa els pares, i ens va agradar moltíssim a tots. La combinació dels 3 gustos és deliciosa, i amb aquesta massa podríem fer també panets individuals. Que m'en dieu de portar una cistella de pans de formatge, sobrassada i pipes quan ens conviden a sopar en comptes del vi o les postres? I és que no només per la Diada podem disfrutar d'aquest pa tan bo... ;)




INGREDIENTS ESPONJA O PEU
  • 50 gr de farina de força
  • 50 gr de farina normal
  • 75 cc d'aigua
  • 35 gr de llevat de forner
  1. Desfer el llevat en l'aigua, posar la farina en un bol, afegir el líquid preparat i pastar uns minuts, tapar i deixar fermentar en un lloc abrigat 20 minuts (amb la Thermomix: 15'' - T.0 - v.4 i després 1'30'' - T.0 - v.espiga).

INGREDIENTS MASSA

  • 200 gr de farina de força
  • 200 gr de farina normal
  • 225 cc d'aigua
  • 2 cullerades d'oli
  • 1 cullerada de mel
  • 9 gr de sal
  • 100 gr de formatge emmental ratllat
  • 100 gr de sobrassada
  • 70 gr de pipes
  1. Preparar en un bol els ingredients de la massa (excepte el formatge, la sobrassada i les pipes) i amalgamar-los, agregar-hi el peu fermentat i pastar a mà, amb els ganxos o amb la thermomix fins que la massa sigui fina i elàstica (amb la Thermomix: 15'' - T.0 - v.4 i després 1'30'' - T.0 - v.espiga).
  2. Retirar 250 gr de massa i afegir les pipes i pastar un parell de minuts més i reservar (amb la Thermomix: 2' - T.0 - v.espiga).
  3. Pesar la resta i dividir-la de manera que una tingui 100 gr més que l'altre (ja que amb la massa de formatge farem més barres).
  4. Seguidament pastar igualment la part més grossa de la massa amb el formatge un parell de minuts i dividir-la amb 5 parts iguals (amb la Thermomix: 2' - T.0 - v.espiga).
  5. Pastar la resta de la massa amb la sobrassada i dividir-la en 4 parts iguals (amb la Thermomix: 2' - T.0 - v.espiga).
  6. Fer uns cilindres d'un pam de llarg amb les peces de sobrassada i formatge, aplanar-les una mica.
  7. Sobreposar les barres un damunt de l'altre, começant i acabant pel de formatge i pintant amb aigua perquè s'enganxin.
  8. Estirar el pa de pipes amb forma rectangular i embolicar la preparació anterior.
  9. Passar-lo damunt una silpat o paper de forn i deixar fermentar fins que augmenti el doble el seu volum.
  10. Enfornar a 200º uns 35 minuts amb un recipient d'aigua a dins.

Bon profit!

FONT: Escola de Cuina Gormand.

35 comentaris:

Boston1955 ha dit...

M'encanta el pa de Sant Jordi. Eva ets una treballadora.
Petonets.

Núria ha dit...

No t'ho creuràs, però ha sigut el primer any que ho he provat, però comprat...i m'ha encantat. El próxim any el faré jo. T'ha quedat un pà maquíssim!!


Núria

Josepb.Menja de bacallà. ha dit...

Eva; -El cullerot festuc- Un pa de Sant Jordi, força bo de segur que si, jo l'he vist als forns, peró no l'he fet mai. Que vaigui de gust Eva¡ Josepb -menja de bacalla-

pepa cooks ha dit...

Plas, Plas,Plas, me ha encantado tu pan y la idea de llevar pan en vez de vino, soberbia la próxima comida que me inviten lo haré, haber que tal, besitos pepa.

Laura ha dit...

Quina bona pinta!! llàstima que no tingui Thermomix! me l'hauré de demanar!! jejeje!!
Petonets!

Margarida ha dit...

A mi també m'agrada molt fer pa, encara que aquest de Sant Jordi no l'he fet encara, perquè a casa no els agrada gens la sobrassada.
Aquesta fogassa t'ha quedat amb una pinta excel·lent!
Venia a dir-te que tinc una cosa per tu al meu bloc, però ja ho has vist!
Un petó.

Ester ha dit...

Jo he tastat el pa de ant Jordi en alguna ocasió i m'ha semblat boníssim, aqurst que has fet tu ha d'estar deliciós
Un petó
Ester

El cullerot Festuc ha dit...

Tere, jo era el primer cop que el tastava ja que al portar nous no el podia comprar...però quin èxit que va tenir!! :)

Núria, jo el compratno l'he provat, però hi ha gent que em va dir que en lloc de posar-l'hi sobrassada i formatge li posen colorants pq tingui el color...però clar, el gust no és el mateix!

Josep, doncs ja no tens excusa!

Pepa, yo por nochebuena llevé a casa de mi hermana una cesta con panes y quedé como una reina!!! aparte que no tiene nada que ver con el pan comprado...

Laura, tens l'explicació per fer-ho sense thermomix i amb parèntesi per la gent que el té...aisss...

Margarida, doncs podries probar de fer-lo amb tomàquet sec, li donaria el toc una mica vermell i segur que està boníssim amb el formatge! Gràcies pel premi bonica!

Ester, doncs ara et toca fer-lo a tu!! jejeje!

Petunets,
Eva.

Núria ha dit...

Eva. jo vaig comprar amb un forn bó que sí que ho van fer amb formatge i sobrassada, però segur que a casa encara es més bo...jeje

TROTAMUNDOS ha dit...

Nunca lo había visto, y tiene una pinta buenisima, perooo como os poneís en Sant Jordi, jajaj, adorable vuestra tradición, me encanta.

Un besote guapa.

SandeeA ha dit...

siendo mi cumpleaños ese día no me va a quedar más remedio que probarlo, encima llevando sobrasada! creo que lo he entendido bien, está muy bien explicado... a ver cómo queda! ya te contaré cuando me lance...

Mercè ha dit...

Eva, felicitats per aquest pa de Sant Jordi!! Té una pinta deliciosa!!!!
Jo no l'he provat mai! Però me l'anoto per l'any vinent!! Tot i que com tu dius, tampoc cal esperar fins el proper Sant Jordi! :) (Per tant, potser cau abans! ;) jeje)
Merci per la recepta!!
Petons!

ANNAFS ha dit...

Qué bo que és el pa de Sant Jordi i fet a casa... encara més.
Jo ara estic provant amb receptes de pa però em costa. Suposo que he de practicar més abans d' atrevir-me a fer aquest fabulós pa de Sant Jordi.
ptns.

La cuina vermella ha dit...

Hola Eva, un pa meravellós t'ha quedat. Em penso que jo em quedo amb la teva recepta de pipes en comptes que amb nous.
Catalunya és un país excepcional, a cada tradició té un dolç o un pa i trobem que és genial!
Molts petons i molt bona feina.

Gemma ha dit...

Queda molt bonic, amb aquestes ratlles vermelles... es nota el gust de la sobrassada i del formatge???? Ha de ser boníssim!

Margot ha dit...

Quinapinta Eva,que bó.
Aquest es de veritat i no com el jo vaig comprar.
Petons.
Margot

Martí ha dit...

Hola! Primera vegada que comento al bloc, hi he arriat des del bloc del vermells.

No coneixia aquest pa i a part de bonic deu ser bonissim, pa de sobrassada...mmmm!

Una abraçada!

Marta ha dit...

Mai he provat aquest pa peró segur que deu estar molt bó, te molt bona pinta.
Petons Eva

La mama del cullerot festuc ha dit...

Eva, jo si que puc dic que era bonissim, perque el vaig tastar i no va quedar ni una micaaaaaa.....!!! aixó es senyal d'exit. Les fotos no les havia vist i son molt maques i fetes amb molt de gust.

Petonets

OLLES I SOMRIURES ha dit...

Visca Sant Jordi i visca aquest pa. Salut!!!!

vacapaca ha dit...

Que ilusión encontrar estos comentarios ... sobretodo el de tu madre! Que gracia!! por lo que cuenta estaba buenisimo ... será cuestión de probar!!

zer0gluten ha dit...

Ciertamente con esos ingredientes tiene que estar absolutamente delicioso y si además sirve para celebrar un día especial, doblemente.
Un beso grande sin gluten

Su ha dit...

Nenaaaaaaaaaaaaaaaa
anda que os lo montais mal, cuando no celebrais una cosa celebrais dos, ja ja

Precioso!!!
Un beso

La Llibreta Viatgera ha dit...

Mhhh Eva, ha de ser bonissim, les fotos molt maques!!

Un petó!
Beth

Joan ha dit...

Impressionant! Mai falta a la taula el dia de Sant Jordi :P

Maria ha dit...

Jolin, se m'ha borrat el missatge..
Que et deia que l'any que ve ja tinc una bona recepta per el pa i que la presentació havia estat molt maca.
Petons fornera...

María José ha dit...

Pues venga tu trae este pan tan rico que ya pongo yo el dulce y el vino, ja,ja,ja.
Nunca lo he probado pero con esos ingredientes sé que me encantaría.
Un abrazo,
María José.

MªJose-Dit i Fet ha dit...

Hola maca, vaja una recepta bona de pa, no la coneixia i crec que la combinació de sabors ha de ser molt especial...petonets

Sonia Martín Mateo ha dit...

Pues yo creo que me lo comería en Sant Jordi y cualquier día, porque ese pan con la sobrasada me parece de puro vicio. Hija mía, y que bien te ha salido. Un besazo. Sonia

illetapitita ha dit...

Una delícia a cada tradició.
Aquest pa t'ha quedat espectacular!
Jo no fa pas massa que el vaig provar i em va agradar molt, però del teu me'n menjaria un tros molt gros!
Una abraçada!

El cullerot Festuc ha dit...

Núria, l’hauras de probar i explicar-m’ho! :)

Trota, es una fiesta preciosa! Recomiendo que vengas a disfrutarla, y este pan también!

SandeeA, pues el próximo año ya sabes…

Mercè, et falta portar aquesta tradición a EEUU…jejeje!!

AnnaFS, aquest pa és molt senzill…a veure si t’animes!

Txell, crec que cada dia podríem fer un dolç típic i mai acabaríem! Jajaja!!

Gemma, si que es notava…com veus porta bastanta quantitat i queda un pa molt gustós. No és un pa cruixent, sinó més aviat tipus brioche ja que porta greix…

Margot, l’hauras de fer, eh???

Martí, moltes gràcies per la teva visita! Ara em passo pel teu!

Marta, no va sobrar ni una engruna…

Mama, ens va agradar eh??? I és que el gust dels 3 sabors era boníssim!!

Olles i somriures, quina diada tan bonica!!

Vacapaca, es que mi madre tiene la suerte de probarlo todo! Jijiji!!

Zerogluten, un pan de lo más completito…

Su, a ver si un año podeis venir….os encantaría con tantos libros y rosas…lo tendremos que montar!!!

Beth, mil gràcies!

Joan, moltes gràcies per la teva visita!! Jo a partir d’ara tampoc!

Maria, amb la teva pani segur que et surt perfecte!!

Maria José, cuando venimos????!!!! Me apunto a un bombardeo…y si pones los dules…pues ya ni te digo!!!

Maria José, no l’haves vist mai???

Sonia, que ilusión! Estabas desaparecida!!! A ver si lo pruebas…

Illetapitita, jo ara també m’en menjaria un tros…jajaja!!!

Petunets,
Eva.

Gent jove pa tou ha dit...

Ummm quina bona pinta que fa el vostre pa!!

Margot ha dit...

Hola guapa, te digo lo mismo que a Ivanna, en la Fira Modernista, iba mirando a toda la gente que hacía fotos mirando a ver si te veía. ajajaja.
Si quieres ver las fotos,he hecho un blog para el evento( voy hacer blogs por encargo) ajajajajaja.

http://firamodernista2009.blogspot.com/
Espero los tuyos si es que has hecho fotos.
Besos
Margot

El cullerot Festuc ha dit...

Gent jove pa tou, moltes gràcies, realment era molt bo!!!

Margot, com tu fas per fer tants blogs? Jo amb un ja no dóno a l'abast...jejeje!!

Petunets,
Eva.

Visc a la Cuina ha dit...

Ei, he provat la vostra recepta per fer el pa de Sant Jordi i no n'ha quedat ni una engruna! Moltes gràcies per compartir-la!